بازگشت این درس به برررسی بخشهایی از فلسفه ملاصدرا که به عنوان الهیات بالمعنی الاخص شناخته می شوند می پردازد. بدین ترتیب عمده بحث بر روی براهین صدرایی درباره اثبات واجب تعالی و نیز اسماء و صفات الهی و نحوه گفتگوی معنادار از آنها است
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
ایمل: tavoosi@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: مجید طاوسی ینگابادی |
نیمسال تحصیلی: دوم 99-00 | گروه: فلسفه وکلام اسلامی | دانشکده: الهیات ومعارف اسلامی |
تعداد واحد:2 | نام درس: فلسفه ملاصدرا: خداشناسی The philosophy Of Mullasadra: Theology (Theology in special meaning) | دورة تحصیلی:کارشناسی ارشد فلسفه وکلام اسلامی |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: آشنایی با خداشناسی (الهیات بالمعنی الاخص) در نظام فلسفی صدرایی |
هدف کلی: اثبات وجود خداوند در دستگاه صدرایی، اسماء و صفات خداوند و چگونگی گفتگوی معنا دار درباره اسماء و صفات خداوند. |
اهداف یادگیری: توانایی فهم،تحلیل، واستدلال فلسفی در زمینه الهیات بالمعنی الاخص و توانایی شرح متون اصلی در این حوزه. |
رفتار ورودی: آشنایی با شرح منظومه سبزواری، اشارات این سینا، حکمت اشراق سهروردی و نهایه الحکمه علامه طباطبایی |
مواد و امکانات آموزشی: امکانات متعارف برای دروس نظری و غیرکارگاهی |
روش تدریس: آشناکردن دانشجویان با متون اصلی در این حوزه، واگویی بخشی از تاریخ مساله در فلسفه اسلامی (با تمرکز بر ابین سینا و سهروردی) نتقال اطلاعات،مشارکت دانشجو با طرح سوال و تحقیق |
وظایف دانشجو: پیش مطالعه، آمادگی برای پرسش وپاسخ، انجام تحقیق. |
شیوه آزمون و ارزیابی: ارزیابی کلاسی، تحقیق، آزمون (روخوانی و شرح متن اصلی به صورت آزمون شفاهی و گزارش تحلیلی از مفاهیم به صورت آزمون کتبی). |
منابع درس:الشواهد الربوبیه ملاصدرا ، المشاعر ملاصدرا درآمدی به نظام حکمت صدرایی عبدالرسول عبودیت |
هفتة یکم توضیح معانی وجود مستقل (وجود غنی واجبی) ،وجودرابطی،و وجود رابط و نقش این معانی در اثبات واجب تعالی. ویژگی های وجود فی نفسه. ویژگی های وجود لغیره. ویژگی های وجود فی غیره. |
هفتة دوم برهان موجود محور درباب اثبات واجب تعالی (برهان صدیقین): تقریر سینوی تقریر صدرایی |
هفتة سوم بحث در توحید واجب تعالی از مسیر اثبات وجود غنی بالذات |
هفتة چهارم توحید حقه: (واجب تعالی کل الوجود است) قاعده "بسیط الحقیقه کل الاشیا ولیس بشی منها" |
هفتة پنجم آیا خداوند دارای صفات است؟ بررسی نظریه صدرا (و سایرحکمای مسلمان و متکلمان شیعی) در مقابل آراء دیگر |
هفتة ششم رابطه میان ذات و صفات از دیدگاه صدرا به نحوی که هیچ کثرتی به ذات راه نیابد در عین آنکه صفات او زاید بر ذاتش نیستند. |
هفتة هفتم بررسی شش نظریه درباره علم کمالی (ذاتی و پیشین) الهی که ملاصدرا در مقابل آنها زاویه میگیرد. |
هفتة هشتم بررسی نظریه ملاصدرا در باره علم کمالی (پیشین و ذاتی) الهی به موجودات با تکیه بر مفهوم ظهور و تمثیل آینه |
هفتة نهم علم الهی به جزئیات مادی (تبیین علم مع الایجاد یا علم فعلی خداوند در فلسفه ملاصدرا) تفریع به بحث از قاعده «کل یعمل علی شاکلته» و صورتبندی جهان بر شاکله و مثال خداوند. |
هفتة دهم بحث درباره صفات علم و قدرت (در مقام ذات و در مقام متاخر از ذات الهی) ولیکن با تکیه بر دو مفهوم عنایت و مشیت |
هفتة یازدهم بررسی نقدهای ملاصدرا بر نحوه ارزیابی خواجه نصیر الدین طوسی از نظریه ابن سینا در باب علم الهی به عنوان صور مرتسمه منطبع در ذات الهی. |
هفتة دوازدهم تمایز میان اسم و صفت در فلسفه صدرا (بحث درباره مبنای اشتقاق در نظر ملاصدرا و ثمره آن در باره اسماء و صفات الهی) |
هفتة سیزدهم مراتب علم الهی:عنایت،قضا،قدر. |
هفتة چهاردهم علم پیشین الهی واختیارانسان. |
هفتة پانزدهم قدرت الهی. قدرت عام الهی واختیارانسان. (تفریع به بحث جبر و اختیار) |
هفتة شانزدهم اراده واختیار الهی صفت حیات بحث درباره کلام الهی و معنا داری آن (تفریع به بحث مبنای تاویل در نظر ملاصدرا) |
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
ایمل: tavoosi@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: مجید طاوسی ینگابادی |
نیمسال تحصیلی: دوم 99-00 | گروه: فلسفه وکلام اسلامی | دانشکده: الهیات ومعارف اسلامی |
تعداد واحد:2 | نام درس: فلسفه ملاصدرا: خداشناسی The philosophy Of Mullasadra: Theology (Theology in special meaning) | دورة تحصیلی:کارشناسی ارشد فلسفه وکلام اسلامی |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره: آشنایی با خداشناسی (الهیات بالمعنی الاخص) در نظام فلسفی صدرایی |
هدف کلی: اثبات وجود خداوند در دستگاه صدرایی، اسماء و صفات خداوند و چگونگی گفتگوی معنا دار درباره اسماء و صفات خداوند. |
اهداف یادگیری: توانایی فهم،تحلیل، واستدلال فلسفی در زمینه الهیات بالمعنی الاخص و توانایی شرح متون اصلی در این حوزه. |
رفتار ورودی: آشنایی با شرح منظومه سبزواری، اشارات این سینا، حکمت اشراق سهروردی و نهایه الحکمه علامه طباطبایی |
مواد و امکانات آموزشی: امکانات متعارف برای دروس نظری و غیرکارگاهی |
روش تدریس: آشناکردن دانشجویان با متون اصلی در این حوزه، واگویی بخشی از تاریخ مساله در فلسفه اسلامی (با تمرکز بر ابین سینا و سهروردی) نتقال اطلاعات،مشارکت دانشجو با طرح سوال و تحقیق |
وظایف دانشجو: پیش مطالعه، آمادگی برای پرسش وپاسخ، انجام تحقیق. |
شیوه آزمون و ارزیابی: ارزیابی کلاسی، تحقیق، آزمون (روخوانی و شرح متن اصلی به صورت آزمون شفاهی و گزارش تحلیلی از مفاهیم به صورت آزمون کتبی). |
منابع درس:الشواهد الربوبیه ملاصدرا ، المشاعر ملاصدرا درآمدی به نظام حکمت صدرایی عبدالرسول عبودیت |
هفتة یکم توضیح معانی وجود مستقل (وجود غنی واجبی) ،وجودرابطی،و وجود رابط و نقش این معانی در اثبات واجب تعالی. ویژگی های وجود فی نفسه. ویژگی های وجود لغیره. ویژگی های وجود فی غیره. |
هفتة دوم برهان موجود محور درباب اثبات واجب تعالی (برهان صدیقین): تقریر سینوی تقریر صدرایی |
هفتة سوم بحث در توحید واجب تعالی از مسیر اثبات وجود غنی بالذات |
هفتة چهارم توحید حقه: (واجب تعالی کل الوجود است) قاعده "بسیط الحقیقه کل الاشیا ولیس بشی منها" |
هفتة پنجم آیا خداوند دارای صفات است؟ بررسی نظریه صدرا (و سایرحکمای مسلمان و متکلمان شیعی) در مقابل آراء دیگر |
هفتة ششم رابطه میان ذات و صفات از دیدگاه صدرا به نحوی که هیچ کثرتی به ذات راه نیابد در عین آنکه صفات او زاید بر ذاتش نیستند. |
هفتة هفتم بررسی شش نظریه درباره علم کمالی (ذاتی و پیشین) الهی که ملاصدرا در مقابل آنها زاویه میگیرد. |
هفتة هشتم بررسی نظریه ملاصدرا در باره علم کمالی (پیشین و ذاتی) الهی به موجودات با تکیه بر مفهوم ظهور و تمثیل آینه |
هفتة نهم علم الهی به جزئیات مادی (تبیین علم مع الایجاد یا علم فعلی خداوند در فلسفه ملاصدرا) تفریع به بحث از قاعده «کل یعمل علی شاکلته» و صورتبندی جهان بر شاکله و مثال خداوند. |
هفتة دهم بحث درباره صفات علم و قدرت (در مقام ذات و در مقام متاخر از ذات الهی) ولیکن با تکیه بر دو مفهوم عنایت و مشیت |
هفتة یازدهم بررسی نقدهای ملاصدرا بر نحوه ارزیابی خواجه نصیر الدین طوسی از نظریه ابن سینا در باب علم الهی به عنوان صور مرتسمه منطبع در ذات الهی. |
هفتة دوازدهم تمایز میان اسم و صفت در فلسفه صدرا (بحث درباره مبنای اشتقاق در نظر ملاصدرا و ثمره آن در باره اسماء و صفات الهی) |
هفتة سیزدهم مراتب علم الهی:عنایت،قضا،قدر. |
هفتة چهاردهم علم پیشین الهی واختیارانسان. |
هفتة پانزدهم قدرت الهی. قدرت عام الهی واختیارانسان. (تفریع به بحث جبر و اختیار) |
هفتة شانزدهم اراده واختیار الهی صفت حیات بحث درباره کلام الهی و معنا داری آن (تفریع به بحث مبنای تاویل در نظر ملاصدرا) |
دانشگاه شهید چمران اهواز معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایمل: tavoosi@scu.ac.ir مرتبة علمی: استادیار نام و نام خانوادگی استاد: مجید طاوسی ینگابادی نیمسال تحصیلی: دوم 99-00 گروه: فلسفه وکلام اسلامی دانشکده: الهیات ومعارف اسلامی تعداد واحد:2 نام درس: فلسفه ملاصدرا: خداشناسی The philosophy Of Mullasadra: Theology (Theology in special meaning) دورة تحصیلی:کارشناسی ارشد فلسفه وکلام اسلامی جایگاه درس در برنامه درسی دوره: آشنایی با خداشناسی (الهیات بالمعنی الاخص) در نظام فلسفی صدرایی هدف کلی: اثبات وجود خداوند در دستگاه صدرایی، اسماء و صفات خداوند و چگونگی گفتگوی معنا دار درباره اسماء و صفات خداوند. اهداف یادگیری: توانایی فهم،تحلیل، واستدلال فلسفی در زمینه الهیات بالمعنی الاخص و توانایی شرح متون اصلی در این حوزه. رفتار ورودی: آشنایی با شرح منظومه سبزواری، اشارات این سینا، حکمت اشراق سهروردی و نهایه الحکمه علامه طباطبایی مواد و امکانات آموزشی: امکانات متعارف برای دروس نظری و غیرکارگاهی روش تدریس: آشناکردن دانشجویان با متون اصلی در این حوزه، واگویی بخشی از تاریخ مساله در فلسفه اسلامی (با تمرکز بر ابین سینا و سهروردی) نتقال اطلاعات،مشارکت دانشجو با طرح سوال و تحقیق وظایف دانشجو: پیش مطالعه، آمادگی برای پرسش وپاسخ، انجام تحقیق. شیوه آزمون و ارزیابی: ارزیابی کلاسی، تحقیق، آزمون (روخوانی و شرح متن اصلی به صورت آزمون شفاهی و گزارش تحلیلی از مفاهیم به صورت آزمون کتبی). منابع درس:الشواهد الربوبیه ملاصدرا ، المشاعر ملاصدرا درآمدی به نظام حکمت صدرایی عبدالرسول عبودیت هفتة یکم توضیح معانی وجود مستقل (وجود غنی واجبی) ،وجودرابطی،و وجود رابط و نقش این معانی در اثبات واجب تعالی. ویژگی های وجود فی نفسه. ویژگی های وجود لغیره. ویژگی های وجود فی غیره. هفتة دوم برهان موجود محور درباب اثبات واجب تعالی (برهان صدیقین): تقریر سینوی تقریر صدرایی هفتة سوم بحث در توحید واجب تعالی از مسیر اثبات وجود غنی بالذات هفتة چهارم توحید حقه: (واجب تعالی کل الوجود است) قاعده "بسیط الحقیقه کل الاشیا ولیس بشی منها" هفتة پنجم آیا خداوند دارای صفات است؟ بررسی نظریه صدرا (و سایرحکمای مسلمان و متکلمان شیعی) در مقابل آراء دیگر هفتة ششم رابطه میان ذات و صفات از دیدگاه صدرا به نحوی که هیچ کثرتی به ذات راه نیابد در عین آن¬که صفات او زاید بر ذاتش نیستند. هفتة هفتم بررسی شش نظریه درباره علم کمالی (ذاتی و پیشین) الهی که ملاصدرا در مقابل آن¬ها زاویه می¬گیرد. هفتة هشتم بررسی نظریه ملاصدرا در باره علم کمالی (پیشین و ذاتی) الهی به موجودات با تکیه بر مفهوم ظهور و تمثیل آینه هفتة نهم علم الهی به جزئیات مادی (تبیین علم مع الایجاد یا علم فعلی خداوند در فلسفه ملاصدرا) تفریع به بحث از قاعده «کل یعمل علی شاکلته» و صورتبندی جهان بر شاکله و مثال خداوند. هفتة دهم بحث درباره صفات علم و قدرت (در مقام ذات و در مقام متاخر از ذات الهی) ولیکن با تکیه بر دو مفهوم عنایت و مشیت هفتة یازدهم بررسی نقدهای ملاصدرا بر نحوه ارزیابی خواجه نصیر الدین طوسی از نظریه ابن سینا در باب علم الهی به عنوان صور مرتسمه منطبع در ذات الهی. هفتة دوازدهم تمایز میان اسم و صفت در فلسفه صدرا (بحث درباره مبنای اشتقاق در نظر ملاصدرا و ثمره آن در باره اسماء و صفات الهی) هفتة سیزدهم مراتب علم الهی:عنایت،قضا،قدر. هفتة چهاردهم علم پیشین الهی واختیارانسان. هفتة پانزدهم قدرت الهی. قدرت عام الهی واختیارانسان. (تفریع به بحث جبر و اختیار) هفتة شانزدهم اراده واختیار الهی صفت حیات بحث درباره کلام الهی و معنا داری آن (تفریع به بحث مبنای تاویل در نظر ملاصدرا)